Image

Sinele si micul Eu – constiinta extinsa si constiinta individuala

earth day entryAuzim mereu ca la nivelul Sinelui gasim vindecarea, raspunsurile si creativitatea de care avem nevoie, in orice ne dorim sa intreprindem. Si cei care ati experimentat pana acum o experienta intr-o stare extinsa de constiinta – fie ca este vorba despre meditatie, rugaciune, ritualuri samanice, Respiratie Holotropica sau alte tehnici de accesare a naturii sacre pe care o impartasim cu totii – stiti ca aceste stari au un efect profund hranitor si eliberator in acelasi timp, deschizandu-ne catre un mod de fiintare mai “incapator”, cu mai mult spatiu pentru noi optiuni si feluri de a vedea existenta. Deseori, o experienta de constiinta extinsa aduce cu sine multa creativitate, o stare de pace interioara, de armonie si impacare cu realitatea momentului prezent.

Si totusi, cum se face ca dupa o asemenea experienta holista, multe din pattern-urile de functionare conflictuale sau din starile care ne fac nefericiti sau nemultumiti, tind sa-si reia locul in viata noastra?

De ce anume uneori continuam sa traim dupa vechi tipare disfunctionale?

•  Pentru ca uitam. Pentru ca experienta de a trai in izolare ne este mult mai cunoscuta, prin conditionarile invatate de-a lungul atator ani, decat experienta de a trai conectati la o realitate mult mai vasta – propria noastra realitate profunda.
Stari_extinse_de_constiinta_Drumul_spre_CentruCu adevarat, sa stii cine esti si sa inveti sa identifici si apoi dai deoparte toate straturile mostenite care nu iti apartin si nu ti se potrivesc, este deseori o “munca” de o viata intreaga. La un anumit nivel, cu totii suntem ceva construit: valorile, convingerile, asteptarile parintilor, educatorilor, partenerilor de cuplu, grupului de prieteni, se intiparesc treptat in noi, pana cand devin parte constituenta din identitatea asumata. Le preluam neconditionat inca de la inceputul vietii si rareori le punem la indoiala veridicitatea. Conceptii de genul: “In viata faci ce trebuie, nu ce vrei” sau “Viata este o jungla din care scapa cine poate” devin credinte lipite adanc in inconstient, in virtutea carora actionam, continuand sirul de relationari nefericite.
Asta pana cand? Pana cand invatam sa interogam absolut totul – inclusiv ceea ce am scris mai sus :-). Pana cand, traind anumite experiente de profunda deschidere si conectare cu noi insine si cu ceilalti, acestea isi fac loc din ce in ce mai stabil in centrul fiintei. Invatam sa demontam treptat conditionarile si sa experimentam ceea ce este cu adevarat adevarat :) pentru noi – pentru tine, pentru mine.

•  Pentru ca inca percepem realitatea la nivel dualist: pe de o parte, viata cotidiana, cu rolurile si problematicile ei, pe de alta parte experienta de abandon intr-o traire “mai mare”, “mai profunda”. Uneori am fost intrebate la sfarsitul workshop-ului: “Ah, de ce nu pot pastra aceasta stare? De ce “lumea de afara” este complet diferita de ceea ce traiesc aici?”. Si iata cum ne intoarcem din nou in dualitate: diferentiere intre interior si exterior, suflet si corp, ceea ce simtim si ceea ce facem. Valoroasa experienta de constiinta extinsa ramane “suspendata” intr-un colt al constiintei – o experienta extraordinara, insa decupata de provocarile vietii cotidiene.
De fapt, nu exista doua universuri. Ceea ce percepem in exterior nu este altceva decat expresia propriilor noastre proiectii. Si ele, la nivel colectiv, creeaza lumea pe care o vedem cu totii. Este adevarat ca de multe ori e o provocare sa traim conform cu cine descoperim noi ca suntem, ca ne putem ciocni de cinismul sau credintele materialiste ale celor din jur. Pentru orice schimbare la nivel colectiv este nevoie de timp si rabdare – si de cele mai multe ori, acest lucru este valabil si pentru transformare la nivel individual. Asumarea unei atitudini coerente in fata vietii cere curaj. Mult curaj, incredere si consecventa.

Orice traire holista care nu se reflecta in exterior, in relatia cu propriile continuturi psihice, in relatiile cu ceilalti, in relatia cu natura – deci in modul in care ne implicam in existenta, ramane o simpla experienta – poate una de varf, valoroasa, insa neancorata in viata de zi cu zi.

•  Pentru ca “micul Eu” are nevoie sa inteleaga, are nevoie de sens, in cadrul intregii existente. O experienta de constiinta extinsa – dincolo de granitele cunoscute ale Eului – este o extraordinara oglinda a infinitelor posibilitati ce exista in noi. Dintre acestea, unele anume se cer vazute si manifestate, intr-un anumit moment. De multe ori continuturile care apar sunt teme de viata pentru noi, cei de acum, sau vorbesc despre resurse valoroase ce vor sa capete expresie, forma, in mod unic prin fiecare dintre noi. Ele sunt mult mai mult decat continuturi aleatorii ale constiintei colective – sunt continuturi care fac sens pentru Tine, cel de acum, continuturi ce apar in constiinta ca sa fie primite, intelese, integrate in structura stabila (chiar daca in continua transformare) a Eu-lui tau individual.
Jung vorbeste in acest sens despre procesul de individuatie prin care trece orice fiinta umana pentru maturizarea satendinta naturala a Sinelui de a capata forma unui Eu individuat, intelept – un echilibru intre tendintele personalitatii si marea adanca a inconstientului. Cu alte cuvinte, orice continut ce apare din inconstient / constiinta colectiva are valoare in masura in care o ancoram in viata concreta, individuala.

Respiratie_Holotropica_a_fi_autenticAltfel, apare ceea ce J. Welwood numeste “suntare spirituala”:
In cartea sa, Psihologia Trezirii, Welwood analizeaza in amanunt conditia setei de spiritualitate a persoanelor ce apartin culturii occidentale si atrage atentia asupra capcanei pe care acestia o pot intalni, in dorinta de a “transcede” rapid provocarile Eului si de a accesa prematur partea transpersonala a fiintei – “natura noastra profunda”. El numeste aceasta capcana “suntare spirituala”. Vorbind despre Invatatorii spirituali din Asia, el afirma: “Provenind din societatile asiatice traditionale, ei au dificultati sa inteleaga sau sa aprecieze provocarile personale de dezvoltare, cu care se confrunta elevii lor occidentali. In mod obisnuit, nu inteleg ura de sine, rusinea, vina, alienarea si lipsa increderii cu care se confrunta acesti elevi. Cu atat mai putin maestrii spirituali asiatici nu detecteaza tendinta de suntare spirituala – folosirea ideilor si practicilor spirituale pentru a ocoli problemele emotionale si personale nefinalizate, cu scopul de a sustine un simt de sine fragil sau de a minimaliza nevoile, sentimentele si sarcinile de dezvoltare fundamentale, toate acestea in numele iluminarii. Astfel, ei ii invata frecvent transcenderea sinelui pe niste elevi care au in primul rand nevoie sa gaseasca o baza de sprijin.” (Welwood J., p. 202)
Tot Welwood continua: “De exemplu, oamenii care se ascund in spatele unui mecanism de aparare de tip schizoid (recurg la izolare si retragere pentru ca teritoriul interpersonal li se pare amenintator) folosesc adesea tehnicile de detasare si renuntare pentru a-si rationaliza rezerva, atitudinea impersonala si neimplicarea, cand de fapt ceea ce au ei nevoie cu adevarat este sa devina mai incorporati, mai implicati cu ei insisi, cu altii si cu viata.”  (Welwood J., p. 203).

•  Pentru ca a trai constient presupune exercitiu constant, atentie si rabdare cu noi insine si cu ceilalti, si dorinta autentica de autocunoastere si autoactualizare.
Oricat de intensa este o experienta de constiinta extinsa, oricat de inaltatoare si seducatoare poate fi starea de contopire cu Totalitatea, ea se dizolva treptat daca nu este sustinuta prin exercitii constante – cum ar fi practica meditatiei sau rugaciunii, practica yoga, chi kung, sau alte exercitii ce potenteaza linistirea mintii si largirea starii de awareness corporal si emotional.
Pe langa acestea, daca vrem sa vedem adevarata masura a gradului nostru de constienta, putem privi modul in care suntem in relatie cu ceilalti, modul in care mai ales cei apropiati ne oglindesc temele cu care avem de lucru, mecanismele defensive, straturile rigide care au nevoie de transformare.

A trai constient inseamna de multe ori a iesi din zona de confort si a privi in fata, cu acceptare prietenoasa si curaj, ceea ce ne reflecta realitatea momentului. Astfel ne putem asuma cu responsabilitate propriile trairi si actiuni: “Da, simt eu, acum. Asa actionez acum. Eu – parte si intreg in acelasi timp, perfect in imperfectiunea mea”.

Cristina Flueras

http://drumulsprecentru.ro/sinele-si-micul-eu-constiinta-extinsa-si-constiinta-individuala/

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s